publicaties

Artikelen & lezingen over Muziek

Sinds 1984 schrijft Kees Arntzen met grote regelmaat over muziek voor vaktijdschriften (o.a. Muziek & Dans, Mens & Melodie, Musik-Texte, Neue Zeitschrift für Musik, Entr’Acte, Preludium) en als recensent voor de dagbladpers (Het Parool, Trouw). Daarnaast verzorgt hij vaak mondelinge inleidingen bij concerten en opera’s. Bijzondere interesse heeft bij hem naast de hedendaagse muziek, de opera – een kunstvorm waarover hij levendig weet te vertellen. Zo verzorgde hij in september 2012 voor de Nederlandse Opera de mondelinge inleiding bij Franz Schrekers opera ‘Der Schatzgräber’.

Publicaties en essays (beperkte keuze):

Russisch Nationaal Erfgoed  – over Borodins Prins Igor
in: Odeon – publiekstijdschrift van de Nationale Opera najaar 2016

Mozarts Figaro
in: Odeon – publiekstijdschrift van de Nationale Opera najaar 2016

Moessorgski – Chovansjtsjina
programmaboek Nederlandse Opera (2016)

Berg – De voltooiing van Lulu
in: Odeon – publiekstijdschrift van de Nationale Opera nr. 97 (2015)

Prokofjew – De Speler
programmaboek Nederlandse Opera (2013)

Rossini – Il turco in Italia
programmaboek Nederlandse Opera (2012)

Franz Schreker – Die Gezeichneten
in: Odeon, publiekstijdschrift van de Nederlandse Opera, 17e jaargang nr 65 (2007)

Reis om de wereld met drie sinaasappelen – over Prokofjews opera
in: Odeon, publiekstijdschrift van de Nederlandse Opera, 15e jaargang nr 57 (2005)

Melodische bouwstenen in Jenufa van Leoš Janacek
programmaboek De Nederlandse Opera 1997

Pushing the limits – the music of Willem Jeths
in: Key Notes, juni 1997

Met aangeboren volharding ontveinzen –
de opera ‘een ziel van hout’ van Robert Heppener
programmaboek Holland Festival 1998

Een klein mensenkind tussen goden en helden- aantekeningen bij Alban Bergs opera ‘Wozzeck’, programmaboek De Nederlandse Opera 1994

Reconstructed crickets – the music of Ton Bruynèl
in: Key Notes, juni 1996

De kwarttoonsmuziek van Alois Haba
in: Mens en Melodie, juli/augustus 1996

en verder:
Op zoek naar de verloren klank – over Roman Haubenstock – Ramati
in: Muziek & Dans, april 1985

Ali Baba en de veertig tonen – over microtonale muziek
in: Muziek & Dans juli/ augustus 1985

Neue Musik und das Radio
in: MusikTexte 12, Dezember 1985

Vienne – de tentoonstelling over de ‘Jahrhundertwende’
in: Muziek & Dans , februari 1986

Schrekers ‘Kammersymfonie’ – een stijlanalyse
scriptie, ms. 1986

De geschiedenis van de operabouw
scriptie, ms. 1987

Dieter Schnebel en de nieuwe vocale muziek
essay, ms. 1987

Widernatürlich wäre erst ein plumpes, unmittelbares Begehren
over Die Reise ins Paradies – Oper von Dieter Kaufmann
in: Fidibus, Zeitschrift für Literatur und Literaturwissenschaft 1988/3

Van welk materiaal is de steen van Sisyphus?- over Logothetis
in: Muziek & Dans, januari/februari 1988

Naar een hernieuwde tonaliteit – enige observaties
essay, ms. juni 1988

Beruf: Avantgardist. Ein Gespräch mit Boguslaw Schäffer
in: Neue Zeitschrift für Musik, Dezember 1988

Arvo Pärt – een prediker van stilte
in: Muziek & Dans, april 1989

Der Rattenfänger – tussen Muziektheater en sprookjesopera
in: Mens & Melodie, juni 1989

Formprobleme im Kammerkonzert von Alban Berg
doctoraalscriptie, ms. juli 1989

Op weg naar een nog subtielere kunst – over Ars Subtilior en New Complexity
in: Muziek & Dans, september 1990

Exacte speelsheid – de muziek van Iannis Xenakis
in: Entr’acte, november 1992

De Don Giovanni van de 18e eeuw – over Casanova
in: Opera, oktober 1990

Reacties zijn gesloten.